Aktualności

17.03.2019 | 17:51

Dzień Edukacji Prawnej

Dzięki Koordynatorowi Edukacji Prawnej Młodzieży Sądu Rejonowego w Szamotułach Sędziemu Kajetanowi Kosterkiewiczowi oraz bardzo dobrej współpracy z Sądem Rejonowym w Szamotułach 15 marca uczniowie z klas humanistyczno - prawniczych wzięli udział w Dniu Edukacji Prawnej w Sądzie Okręgowym w Poznaniu. W imponującym gmachu sądu młodzież obejrzała spektakl profilaktyczno - edukacyjny pt. "Sekret" i wzięła udział w pełnej emocji rozprawie symulowanej na temat naruszenia dóbr osobistych w internecie poprzez wykorzystanie "mema" z wizerunkiem ucznia. Z bogatego programu zainteresowani wybrali również udział w pokazie mediacji rówieśniczej oraz lekcje na temat pożyczek tzw. chwilówek. Ciekawe okazały się także stoliki edukacyjne: profilaktyczne Wydziału Prewencji KWP w Poznaniu czy Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Okręgowego w Poznaniu, informacyjny Kuratorium Oświaty w Poznaniu i inne. Uczniowie powiększyli dzięki temu swoją wiedzę na temat różnych aspektów prawa, zobaczyli w praktyce jak wygląda przebieg rozprawy i jakie mogą być konsekwencje umieszczania w internecie przerobionych zdjęć, ośmieszających drugą osobę czy jaka jest rola mediatora w rozwiązywaniu sporów.

Serdecznie dziękujemy Sędziemu Sądu Rejonowego w Szamotułach Panu Kajetanowi Kosterkiewiczowi za możliwość udziału w ciekawym Dniu Edukacji Prawnej.

17.03.2019 | 14:35

Wpływ snu na kondycję psychiczną młodzieży

W lutym w ramach profilaktyki prozdrowotnej zajęliśmy się wpływem snu na kondycję psychiczną młodzieży. Wśród czynników wpływających na zdrowie człowieka dużo mówi się o sposobie odżywiania, aktywności fizycznej, radzeniu sobie ze stresem, a znaczenie snu jest trochę ignorowane. Dlatego zainteresowaliśmy się tym zagadnieniem, ponieważ nietrudno zauważyć, że w dzisiejszych czasach wiele młodych osób ma problemy z koncentracją, zaburzeniami nastroju oraz obniżeniem wydajności psychicznej i fizycznej. Przedstawione objawy między innymi wynikają z niedoboru snu.

W ramach tego projektu uczniowie wybranych klas liceum przygotowali prezentacje na temat ,,Znaczenia snu na organizm człowieka” oraz ankietę dotyczącą wpływu snu na kondycję psychiczną wśród młodzieży. Wiadomości dotyczące snu i wyniki ankiety młodzież przestawiała w formie tablic informacyjnych na korytarzu szkoły.

Ankieta przeprowadzona była wśród uczniów klas trzecich gimnazjum i pierwszych liceum. Na pytania dotyczące snu odpowiedziało 200 osób. Na podstawie udzielonych odpowiedzi potwierdziła się zależność, że klasy które więcej czasu przeznaczają na sen miały wyższą średnią oceną na I półrocze niż klasy która duża część osób była niewyspana. Sen większości osób trwa od 6-7 godzin, a 32% ankietowanych nie przesypia nawet tej wartości. Młodzież w wieku 14- 17 lat powinna przesypiać 8-10 godzin. 74 % ankietowanych czuje się niewyspana co wpływa na ich gorszą wydajność w ciągu dnia.

Miejmy nadzieję, że wiadomości przedstawione w tym projekcie zwrócą uwagę młodzieży na ważną rolę snu w ich życiu.

15.03.2019 | 20:12

Rekolekcje dla młodzieży

W dniach 25-27.03. 2019r. na hali "Wacław" odbędą się rekolekcje dla młodzieży „WSZYSTKO MI WOLNO...” 1 Kor 6,12.

Z programem można się zapoznać na stronie http://www.wszystkomiwolno.pl/.

Szczegóły dotyczące udziału w rekolekcjach dla poszczególnych oddziałów zostaną przedstawione w następnym tygodniu.

Oby był to owocny czas skupienia i refleksji.

13.03.2019 | 16:56

POZNAJ ŚWIAT – POZNAJ SIEBIE!!! – podejmujemy działania humanitarne

Nasza szkoła od września 2018 r. bierze udział w projekcie pt. ,,Szkoła humanitarna”, działając we współpracy z Polską Akcją Humanitarną. Celami projektu jest szeroko rozumiana edukacja globalna. Krytyczne myślenie otwiera uczniów, uczennice i szkołę na wielokulturowy świat. Pomaga zrozumieć działanie stereotypów, zmienia perspektywę, wprowadza do świata bez uprzedzeń.

Grupa projektowa wraz z opiekunkami p. Anną Biedną i p. Justyną Kaczmarek zaangażowała się w różnorodne działania globalne.

W Tygodniu Edukacji Globalnej przygotowaliśmy na parterze szkoły wystawę STUDNIA DLA POŁUDNIA.

W dniach 28.02. – 02.03. Agata i Zuzanna wraz z p. Anną Biedną wzięły udział w szkoleniu PAH w Toruniu, podczas którego młodzież z całej Polski podejmowała różnorodne działania projektowe.

Grupa licealistów we wtorek 12 marca uczestniczyła w ciekawych zajęciach edukacyjnych. Najpierw udaliśmy się do Muzułmańskiego Centrum Kulturalno-Oświatowego, gdzie spotkaliśmy się z Imamem i rozmawialiśmy o kulturze muzułmańskiej, o tradycji islamu w różnorodnych kontekstach.

Potem pojechaliśmy do Gminy Żydowskiej, gdzie pani Alicja Kobus (przewodnicząca gminy) przybliżyła nam najważniejsze cechy kultury i tradycji żydowskiej.

Wyjazd edukacyjny dał młodzieży nie tylko możliwość poznania drugiego człowieka, który ma inną religię i tradycję, ale także dostrzec relacje Europy z Innymi: Żydami, Arabami, Muzułmanami. Była to dobra okazja, by poszukać wartości, które łączą ludzi z różnych grup oraz dostrzec poczucie jedności i wspólnotowości, a także nauczyć się postaw tolerancji w dialogu międzywyznaniowym.

10.03.2019 | 22:28

Drzwi Otwarte dla kandydatów do liceum i ich rodziców

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z ofertą naszej szkoły.

Czekamy na Ciebie:-)

09.03.2019 | 17:16

Sukcesy na Turnieju Tańca Towarzyskiego

Na Ogólnopolskim Turnieju Tańca Towarzyskiego "W sercu Wielkopolski", który odbył się 2 marca 2019r. w Kościanie - Julia Wojciechowska z 3gA z Adrianem Dyką z 3E zdobyli 2 miejsce w tańcach standardowych i 6 miejsce w tańcach latynoamerykańskich pow. 15 lat, kl. E.

Gratulujemy serdecznie!

Zdjęcie z turnieju wykonane przez KTTF

08.03.2019 | 21:41

„Spotkanie z Mendelejewem” w szkolnej bibliotece

6 marca 1869 roku rosyjski chemik Dymitr Mendelejew zaprezentował światu układ okresowy pierwiastków chemicznych. Wszystkie wówczas znane pierwiastki zestawił w tabeli, szeregując je według mas atomowych.

W tym roku obchodzimy 150. rocznicę tego wydarzenia, a rok 2019 ogłoszony został przez ONZ Międzynarodowym Rokiem Układu Okresowego Pierwiastków.

Dla podkreślenia, że tablica pierwiastków jest jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w czytelni biblioteki właśnie 6 marca uczennice Oliwia Gill (3gC) oraz Aleksandra Biniak (3gC) przybliżyły uczniom klasy 1 BE sylwetkę Mendelejewa.

Ten genialny uczony słynął z potężnej brody i bujnych włosów, palił mnóstwo papierosów, wstawał koło południa, żeby być z ukochaną dopuścił się bigamii, był nominowany 3 razy, ale nigdy nie otrzymał Nagrody Nobla. Słuchaliśmy opowieści z ogromnym zaciekawianiem.

Układ okresowy nieco zmienił kształt od czasów Mendelejewa, ale jego struktura pokazująca okresowość właściwości pierwiastków pozostała oczywiście taka sama.

Nadal jest i będzie bardzo przydatny w każdym laboratorium chemicznym.

04.03.2019 | 16:46

Wyjątkowe lekcje wiedzy o kulturze

21 i 28 lutego uczniowie klas I liceum interpretowali dzieła sztuki w Galerii Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu. Były to wyjątkowe lekcje wiedzy o kulturze. Edukatorki pomagały młodzieży określać rodzaje perspektywy, kompozycję obrazów, barwy i inne elementy formalne oraz treściowe dzieł sztuki z różnych epok literackich. Przemierzaliśmy piętra i sale, czując się swobodnie w miejscu uznawanym za nudne przez wielu ludzi, niezależnie od wieku. My założyliśmy, że złamiemy stereotyp monotonnego zwiedzania galerii. Konsekwentnie realizowaliśmy ten cel. Niektórzy chwalili się erudycją w trakcie warsztatów, funkcjonalnie łączyli wiedzę zdobytą samodzielnie i na różnych przedmiotach, szczególnie na historii, języku polskim i wok-u. Tych zapamiętano jako aktywnych, mądrych i zaciekawionych. Inni bezwiednie poddali się atmosferze tego miejsca. Nie wolno nie wspomnieć też o cichych „bohaterach”, dalekich od czynnego uczestnictwa w warsztatach. Ci przetrwali zajęcia z godnością, mając świadomość niepowtarzalności zdarzenia.

Celów wycieczki było więcej. Pierwszoklasistów czeka przecież za dwa lata matura, na której być może, jako jeden z tematów egzaminu ustnego z języka polskiego los ześle interpretację dzieła sztuki. Poza tym kontakt z wytworami ludzkiej myśli, talentu i umiejętności to nieprzeceniony element rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego człowieka.

Nie martwcie się, zapoznaliśmy się ze sztuką średniowiecza, przed nami kolejne epoki. Panie edukatorki w Muzeum Narodowym zapewniły, że z niecierpliwością czekają na młodzież z ZS1 w Szamotułach.

02.03.2019 | 21:57

Konkurs matematyczny "Supermatematyk"

Miło nam poinformować, że dwoje uczniów naszej szkoły Natalia Adamska z kl. 2A i Patryk Osiak z kl. 1A zakwalifikowało się do finału wojewódzkiego konkursu matematycznego dla szkół średnich "Supermatematyk".

Serdecznie im gratulujemy i życzymy samych dobryh rozwiązań w finale!

27.02.2019 | 20:25

Klasa IID w teatralnym szale

Każdy może odkryć w sobie talent. Tak stało się 20 lutego, kiedy to uczniowie klasy IID, pod opieką polonistki, pani Natalii Szulc, postanowili zaprosić uczniów i nauczycieli na otwartą lekcję języka polskiego. Podczas zajęć przekonali wszystkich niedowiarków, że „Mickiewicz wiecznie żywy”, a w jego poezji, choć tak odległej w czasie, każdy znajdzie coś dla siebie.

Humaniści przygotowali współczesną interpretację ballad „Świtezianka” oraz „Romantyczność”, a na deser „Inwokację” do „Pana Tadeusza” w wersji rap. Zaproszeni goście nie tylko obejrzeli z zaciekawieniem popisy artystyczne koleżanek i kolegów z klasy humanistycznej, ale także wzięli udział w quizie dotyczącym twórczości Adama Mickiewicza.

Poza tym, że widzowie mieli okazję konkurować ze sobą, zagłosowali też na najlepszą inscenizację. Dla zwycięzców w tym plebiscycie przewidziano atrakcyjną nagrodę – dzień bez pytania w dowolnie wybranym terminie do końca roku szkolnego. Było więc o co walczyć. Jednak IID to grupa niezwykle ambitnych, zdolnych i kreatywnych ludzi, nietrudno więc przewidzieć, że plebiscyt nie wyłoni najlepszych uczniów. Okazało się, że wygrali wszyscy! Różnice między „Świtezianką” , „Romantycznością” a „Inwokacją” były symboliczne, zaprezentowane inscenizacje spodobały się widzom w jednakowym stopniu.

Pod koniec lekcji przeprowadzono wśród zaproszonych gości ankietę ewaluacyjną, której wyniki pokazują, że uczniowie naszej szkoły ponownie wzięliby udział w lekcjach otwartych, poświęconych także innym zagadnieniom.

Uczniowie klasy IID dzięki tej lekcji uwierzyli , że stać ich na więcej, niż beznamiętne recytowanie wiersza na środku klasy. Pokonali własne ograniczenia i słabości, poza tym rozbudzili apetyt na artystyczne zabawy. Swoje interpretacje poezji romantycznego wieszcza zamierzają zaprezentować rodzicom podczas najbliższego wiosennego zebrania.